Twitter stuper på børs fordi det er kjedelig.

27.04.2016 - 08:47 Ingen kommentarer

I 2009 skrev avisene artikler om hvem som var mektigst i kulturnorge, og begrunnet makten med hvor mange følgere de hadde på Twitter. I går fikk vi høre at Twitter stuper på børsen i USA. De klarer ikke å tjene så mye penger lengre. Det er fremdeles ca 300 mill aktive brukere, men færre annonsører gidder å profilere seg der. Forklaringene er sikkert mange og innfløkte, men jeg har en viss mistanke om hvorfor denne minibloggen ikke har den samme futten som før: Twitter har blitt dørgende kjedelig. Jeg har selv blitt kjedelig på Twitter. Det er såvidt jeg bryr meg om å bruke platformen.

Jeg åpnet min Twitterkonto i 2011. Jeg hang litt etter de fleste andre, men det gikk ikke lang tid, før jeg fikk mange tusen følgere. Spesielt merket jeg meg at de fleste store avisredaksjoner fulgte meg. Og det gikk heller ikke lang tid før jeg klarte å pådra meg skandaløse overskrifter basert på hva jeg twitret. Og enda morsommere: Jeg fikk overskrifter basert på ting jeg reetweetet - altså andres tweets som jeg bare gjentok og la ut på min tidslinje. Det resulterte i en haug med sinte tweets mot meg, siden jeg hadde vært slem og retweetet slemt. Jeg fikk samtidig flere tusen følgere, siden all PR er god PR. Særlig i sosiale medier.

Det var gøy med Twitter da. Midt i jungelen av selvhøytidelige mediekommentatorer som drev og småkjeklet, og skulle "ta innersvingen" på hverandre, fantes det tusener av vanlige folk som twitret sine rare hverdagsbetraktninger. Noen twitret så bra og morsomt at de ble kjendiser. Twitterlegen Wasim Zaid, og Twitterkongen fra folkedypet Bjørn Hansen (Nicecap), gjorde Twitter festlig og interessant. Og hvis jeg ikke gadd engasjere meg i en eller annen debatt, hvor målet til slutt var å vise hvor brilliant og spissfindig jeg var med bare 140 tegn, kunne jeg sette meg på verandaen en sommerkveld, jekke meg en pils, tenne meg en sigg og bare twitre tøv og vitser med vanlige folk. Jeg var ikke alltid like heldig, og dreit meg ut titt og ofte. Men jeg kunne også treffe innertier og få flere hundre retweets. Med påfølgende hundrevis av nye følgere.

Twitter i dag er helt anderledes. Det er ikke festlig lengre. Avisene bryr seg ikke, og ingen vil retweete hverandre. Twitter er en lekegrind for intelektuelle folk med posisjoner i samfunnet som livredde for å twitre "feil". Det minner om en ballongdans, hvor en haug med samfunnsdebattanter står nakne og skjuler sine intimiteter med ballonger, mens de venter på at noen andres ballonger skal sprekke. Så kan de peke og le av den som står der eksponert og skamfull. Resultatet er kjedelig. Dørgende kjedelig. Ingen tør twitre noe med futt lengre. 

Men det er jo greit å følge med organisasjonslivet i Norge. De fleste har sin egen Twitterkonto, slik at alle kan følge med når de har kurs og konferanser. Og så kan man jo følge med når stortingspolitikere ikke klarer å avslutte debatten etter at presidenten har jaget dem hjem. Da debatteres reguleringsplanen for oppdrettslaks heftig ut i natten -på Twitter. Gøy, men jeg ville nok ikke lagt ut en annonse for Plantasjen og Kiwi på den feeden.

hits