hits

Twitter stuper p brs fordi det er kjedelig.

I 2009 skrev avisene artikler om hvem som var mektigst i kulturnorge, og begrunnet makten med hvor mange flgere de hadde p Twitter. I gr fikk vi hre at Twitter stuper p brsen i USA. De klarer ikke tjene s mye penger lengre. Det er fremdeles ca 300 mill aktive brukere, men frre annonsrer gidder profilere seg der. Forklaringene er sikkert mange og innflkte, men jeg har en viss mistanke om hvorfor denne minibloggen ikke har den samme futten som fr: Twitter har blitt drgende kjedelig. Jeg har selv blitt kjedelig p Twitter. Det er svidt jeg bryr meg om  bruke platformen.

Jeg pnet min Twitterkonto i 2011. Jeg hang litt etter de fleste andre, men det gikk ikke lang tid, fr jeg fikk mange tusen flgere. Spesielt merket jeg meg at de fleste store avisredaksjoner fulgte meg. Og det gikk heller ikke lang tid fr jeg klarte pdra meg skandalse overskrifter basert p hva jeg twitret. Og enda morsommere: Jeg fikk overskrifter basert p ting jeg reetweetet - alts andres tweets som jeg bare gjentok og la ut p min tidslinje. Det resulterte i en haug med sinte tweets mot meg, siden jeg hadde vrt slem og retweetet slemt. Jeg fikk samtidig flere tusen flgere, siden all PR er god PR. Srlig i sosiale medier.

Det var gy med Twitter da. Midt i jungelen av selvhytidelige mediekommentatorer som drev og smkjeklet, og skulle "ta innersvingen" p hverandre, fantes det tusener av vanlige folk som twitret sine rare hverdagsbetraktninger. Noen twitret s bra og morsomt at de ble kjendiser. Twitterlegen Wasim Zaid, og Twitterkongen fra folkedypet Bjrn Hansen (Nicecap), gjorde Twitter festlig og interessant. Og hvis jeg ikke gadd engasjere meg i en eller annen debatt, hvor mlet til slutt var vise hvor brilliant og spissfindig jeg var med bare 140 tegn, kunne jeg sette meg p verandaen en sommerkveld, jekke meg en pils, tenne meg en sigg og bare twitre tv og vitser med vanlige folk. Jeg var ikke alltid like heldig, og dreit meg ut titt og ofte. Men jeg kunne ogs treffe innertier og f flere hundre retweets. Med pflgende hundrevis av nye flgere.

Twitter i dag er helt anderledes. Det er ikke festlig lengre. Avisene bryr seg ikke, og ingen vil retweete hverandre. Twitter er en lekegrind for intelektuelle folk med posisjoner i samfunnet som livredde for twitre "feil". Det minner om en ballongdans, hvor en haug med samfunnsdebattanter str nakne og skjuler sine intimiteter med ballonger, mens de venter p at noen andres ballonger skal sprekke. S kan de peke og le av den som str der eksponert og skamfull. Resultatet er kjedelig. Drgende kjedelig. Ingen tr twitre noe med futt lengre. 

Men det er jo greit flge med organisasjonslivet i Norge. De fleste har sin egen Twitterkonto, slik at alle kan flge med nr de har kurs og konferanser. Og s kan man jo flge med nr stortingspolitikere ikke klarer avslutte debatten etter at presidenten har jaget dem hjem. Da debatteres reguleringsplanen for oppdrettslaks heftig ut i natten -p Twitter. Gy, men jeg ville nok ikke lagt ut en annonse for Plantasjen og Kiwi p den feeden.