hits

Flyplasskamp med bismak

26.05.2016 - 03:16 Ingen kommentarer

Det er direkte irriterende å se at nedleggingen av Rygge skal få handle om Ryanair.

Jeg savner å fly slik vi gjorde det i forrige århundre. Da fløy de store klassiske flyselskapene Pan Am og TWA i USA. I Norge konkurrerte SAS og Braatens SAFE. Når du gikk ombord et fly fra Oslo til København, ville du få en velkomstdrink, en full treretters middag og kaffe avec, før flyet landet. Flyturen tok en time. Satt du bakerst i flyet, kunne du til og med tenne deg en sigg. Du fikk også kjøpe taxfree fra en vogn ombord. Det var liksom litt stas å fly på den tiden.

Nå finnes det flyselskaper som er så billige og tarvelige, at du føler deg som om du kjører en gammel rutebuss i Moldova, når du flyr med dem. Ja de er billige disse flyturene. For et par hundrelapper, kan du dra hvor du vil i verden. Hvis du ikke er kresen, bryr deg om å få mental juling, sulte eller føle deg helt trygg der du flyr 10 000 km over bakken, er det bare å reise. Og vi reiser alle mann. Lave priser gjør at vi alle kan fly hit og dit i verden. Før kostet en flytur til København 4-5000 kroner. Det var ikke alle som hadde råd til det. Men det var jo litt stas uansett da.

Jeg er en sånn fyr som elsker å fly. Jeg flyr ukentlig i jobben, så jeg må bare elske det. Hvis ikke ville jeg blitt veldig frustrert. Jeg prøver å ikke irritere meg for mye over andre passasjerer. Det er ikke alle som vet hva som er lov og ikke er lov i sikkerhetskontrollen. Det er alltid noen som skal ha med flasker og spraybokser. Håndbagasjen skal være så stor at den fyller to hattehyller. De skal krangle om at de ikke behøvde å ta av seg beltet sist gang de fløy, for 20 år siden. Jeg bryr meg ikke. Jeg er like blid.

Jeg har for lengst sluttet å irritere meg over barnegråt og storfamilier. Det er ikke alle som vet at babyer får øreverk i trykkabiner. (Tips: Det hjelper og massere de litt bak ørene). Dessuten tåler jeg mer av andres barn, siden jeg selv har barn. Barn er barn, og de skal også ha det gøy og fly i lufta. Synes nå jeg.

Det som er litt irriterende, er at flyselskapene tilrettelegger for kaos og irritasjon, med sine kostnadskutt. Koster det penger å sjekke inn bagasje, ja da blir kabinen stappfull. Tunge skift og lave lønninger blandt de ansatte, kan faktisk også gå ut over sikkerheten til passasjerene.

Ryanair eies av en fyr som er beryktet for sin kynisme. Han selger billige billetter, men legger ut små pengefeller hele veien. (Han sjekket visst ut om det gikk an å ta penger for å slippe folk inn på do). Han underbetaler sine ansatte og driver dem gjennom beinharde skift. Hele operasjonen hans virker luguber på meg.

Flyseteavgiften i seg selv er helt høl i huet. Den fører til at folk mister jobbene sine, og at et helt distrikt mister et viktig reiseknutepunkt. Den miljøpolitiske gevinsten vil være marginal. Det ville være mye bedre å finansiere og støtte utviklingen av miljøvennlige fly hos flyfabrikantene. Det finnes enorme mengder  flytekniske nyvinninger som ville hjelpe på miljøet om de ble tatt i bruk. Og da uten at noen behøver og bli straffet for at de vil reise. Avgifter og ekstra skatter vil aldri fungere som annet enn undertrykkelse og represalisk formyderi. Grådighetsguden bor i byråkratiet, der ansvar ikke har noe ansikt, og hvor kontraktørene får herje fritt i maktkorridorene. Vi har allerede begynt og se konturene av et nytt fenomen i bilindustrien: Miljøkorrupsjon. De som betaler mest på og under bordet, vil få miljøpriser og støttefond, og fremstå som noen skikkelige miljøforkjempere. Bompenger og klimaavgifter har ingenting med naturen å gjøre - det er big business. Og nå skal altså luftfartsbransjen bli neste pattegris.

Jeg føler meg virkelig slitt i to retninger i denne saken om Rygge flyplass. Det er rart å se norsk luftfarts dårligste ide,flysetavgiften, versus europeisk luftfarts mest lyssky flyselskap - Ryanair. Jeg skulle ønske begge deler forsvant fra himmelen over Østfold, og at Rygge flyplass fikk lande og lette fly fra kule flyselskap. Sånne som serverer treretters middag, og hvor du kan røyke bakerst i flyet. (Det siste der er selvfølgelig en spøk).