hits

Flyplasskamp med bismak

Det er direkte irriterende se at nedleggingen av Rygge skal f handle om Ryanair.

Jeg savner fly slik vi gjorde det i forrige rhundre. Da fly de store klassiske flyselskapene Pan Am og TWA i USA. I Norge konkurrerte SAS og Braatens SAFE. Nr du gikk ombord et fly fra Oslo til Kbenhavn, ville du f en velkomstdrink, en full treretters middag og kaffe avec, fr flyet landet. Flyturen tok en time. Satt du bakerst i flyet, kunne du til og med tenne deg en sigg. Du fikk ogs kjpe taxfree fra en vogn ombord. Det var liksom litt stas fly p den tiden.

N finnes det flyselskaper som er s billige og tarvelige, at du fler deg som om du kjrer en gammel rutebuss i Moldova, nr du flyr med dem. Ja de er billige disse flyturene. For et par hundrelapper, kan du dra hvor du vil i verden. Hvis du ikke er kresen, bryr deg om f mental juling, sulte eller fle deg helt trygg der du flyr 10 000 km over bakken, er det bare reise. Og vi reiser alle mann. Lave priser gjr at vi alle kan fly hit og dit i verden. Fr kostet en flytur til Kbenhavn 4-5000 kroner. Det var ikke alle som hadde rd til det. Men det var jo litt stas uansett da.

Jeg er en snn fyr som elsker fly. Jeg flyr ukentlig i jobben, s jeg m bare elske det. Hvis ikke ville jeg blitt veldig frustrert. Jeg prver ikke irritere meg for mye over andre passasjerer. Det er ikke alle som vet hva som er lov og ikke er lov i sikkerhetskontrollen. Det er alltid noen som skal ha med flasker og spraybokser. Hndbagasjen skal vre s stor at den fyller to hattehyller. De skal krangle om at de ikke behvde ta av seg beltet sist gang de fly, for 20 r siden. Jeg bryr meg ikke. Jeg er like blid.

Jeg har for lengst sluttet irritere meg over barnegrt og storfamilier. Det er ikke alle som vet at babyer fr reverk i trykkabiner. (Tips: Det hjelper og massere de litt bak rene). Dessuten tler jeg mer av andres barn, siden jeg selv har barn. Barn er barn, og de skal ogs ha det gy og fly i lufta. Synes n jeg.

Det som er litt irriterende, er at flyselskapene tilrettelegger for kaos og irritasjon, med sine kostnadskutt. Koster det penger sjekke inn bagasje, ja da blir kabinen stappfull. Tunge skift og lave lnninger blandt de ansatte, kan faktisk ogs g ut over sikkerheten til passasjerene.

Ryanair eies av en fyr som er beryktet for sin kynisme. Han selger billige billetter, men legger ut sm pengefeller hele veien. (Han sjekket visst ut om det gikk an ta penger for slippe folk inn p do). Han underbetaler sine ansatte og driver dem gjennom beinharde skift. Hele operasjonen hans virker luguber p meg.

Flyseteavgiften i seg selv er helt hl i huet. Den frer til at folk mister jobbene sine, og at et helt distrikt mister et viktig reiseknutepunkt. Den miljpolitiske gevinsten vil vre marginal. Det ville vre mye bedre finansiere og sttte utviklingen av miljvennlige fly hos flyfabrikantene. Det finnes enorme mengder  flytekniske nyvinninger som ville hjelpe p miljet om de ble tatt i bruk. Og da uten at noen behver og bli straffet for at de vil reise. Avgifter og ekstra skatter vil aldri fungere som annet enn undertrykkelse og represalisk formyderi. Grdighetsguden bor i byrkratiet, der ansvar ikke har noe ansikt, og hvor kontraktrene fr herje fritt i maktkorridorene. Vi har allerede begynt og se konturene av et nytt fenomen i bilindustrien: Miljkorrupsjon. De som betaler mest p og under bordet, vil f miljpriser og stttefond, og fremst som noen skikkelige miljforkjempere. Bompenger og klimaavgifter har ingenting med naturen gjre - det er big business. Og n skal alts luftfartsbransjen bli neste pattegris.

Jeg fler meg virkelig slitt i to retninger i denne saken om Rygge flyplass. Det er rart se norsk luftfarts drligste ide,flysetavgiften, versus europeisk luftfarts mest lyssky flyselskap - Ryanair. Jeg skulle nske begge deler forsvant fra himmelen over stfold, og at Rygge flyplass fikk lande og lette fly fra kule flyselskap. Snne som serverer treretters middag, og hvor du kan ryke bakerst i flyet. (Det siste der er selvflgelig en spk).