hits

august 2016

Djevelen bor i bikinitruser,sameluer og burkaer

Dette bildet er hentet fra en samisk kortfilm jeg spilte i for noen r siden. Jeg spilte en prest som hadde reist til Finnmark for frelse de trolse samene fra naturreligion og hedenskap. Presteskapet i de samiske omsrdene p denne tiden, ville utrydde alle symboler p samiske identitet, trosliv og levesett. I denne filmen - Iditsilba - reiste denne presten rundt i samiske leirer og tok de tadisjonelle luene som jentene bar, og kastet de p blet. Samene ble fortalt at djevelen l gjemt i lua, og de jentene som nektet gi dem fra seg, ble druknet.

 

Du kan se klipp fra filmen her:  https://www.youtube.com/channel/UCtC4i3umDY-r1Mkc7bZ-cOQ

 

I disse dager har Europa gtt amok om noen badedrakter som skal gjre det mulig for muslimske kvinner g p stranden. For oss her i vesten er burkaer og niqaber og burkinier selve symbolet p streng Sharia og muslimsk middelaldersk terror og kvinneundertrykkelse. S vi tenner den vestlige frihetsfakkelen, og vi vil utrydde og forby hele styggedommen. Djevelen er funnet. Ikke i en samelue denne gangen, men i en litt stor badedrakt. Og nr vi mennesker har funnet djevelen, da kan vi liksom herje fritt. Ydmyke disse damene og tvinge dem til kle av seg. P samme mte som det religise politiet i Iran ydmyker kvinner som vil pynte seg og vre litt sexy for gutta. De blir da tvunget til kle p seg.

Det vi glemmer i blodtka, er at om klrne rives av eller tvinges p, s spiller det ingen rolle. Ydmykelsen ligger i tvangen, ikke i den tilsynelatende motivasjonen. Det er fornedrelsen som er poenget, ikke den ideologiske eller religise forklaringen. Den er bare et skalkesjul. 

Det er lett tro at dette handler om religion og trosliv. Jeg tror ikke det lengre. Jeg tror dette handler mer om hodels forflgelse av "de andre". Jeg tror vi blir forledet av den offentlige debatten til tro at denne tredje verdenskrigen, som allerede har startet, handler om slike ting som har med religis symbolikk og troshandlinger gjre. Og jeg tror bruken av undertrykkende presteskap kun er et overfladisk verkty for en mye simplere agenda. 

Det minner meg litt om gamle nazi-tyskland. Lederne i nazipartiet var visstnok ikke de mest religise av seg. Det var mange ateister der. Det var ogs endel mystikere som flrtet med religioner fra fr vikingetiden. Noen var gamle kommunister, og en strre andel var akademikere, som ikke trodde p annet enn ideologi og vitenskap. Men denne eliten ville selvflgelig aldri ftt helt vanlige katolske og protestantiske kristne borgere med seg p slagmarken, om de ikke hadde holdt massgudstjenester og skrevet "Gott mitt uns" (Gud er med oss), p beltespennene til uniformene. Eliten og de gr eminenser utnytter enkeltmenneskers behov for ha et personlig ndsliv. Vi mennesker er ndelige av natur, men vi har liksom ikke ndd de helt hye bevissthetsnivne selv. S vi sker sannheter og forklaringer p vr egen eksistens. Dette er naturlig. Men det gjr oss ogs srbare for skjulte agendaer. Vi kan lett bli dratt med p seilas.

Den katolske kirke tillot ikke menighetene sine lese bibelen selv, i mange hundrer. De skulle bare adlyde sine prester i ett og alt. Vanlige folk hadde ikke annet valg enn stole p at presten hadde rett nr han rekrutterte korsfarere, solgte avlatsbrev og brant hekser. Alternativet var jo evig fortapelse.

I mange muslimske omrder og i moskeer hvor Sharia praktiseres strengt og ekstremismen rder, sies det at leseferdighetene hos folk er svake. Muslimer som ikke har lest Koranen, blir fortalt hva som er rett og galt av Imamer som kanskje ikke alltid har de rette perspektivene inne. Alts atter et presteskap som utnytter folks mangel p kunnskap til ta egne beslutninger. 

Det kan vre fristene leke Gud. I en rekke yrker som har med mellommenneskelige relasjoner gjre, finner man slike personligheter - som leker Gud med andre, og tjener sine egne forml heller enn vre folks tjenere. Prester, psykologer, leger, coacher, politi og politikere er alle eksempler p roller i samfunnet, der man lett kan blande kortene og forvirre folk istedet for hjelpe. Og det er ingen konspirasjonsteori pst at mange slike folk med makt over andre, tjener andre forml enn folks ve og vel. Og forfekter man dogmer og heiser faner, kan man legitimere de underligste forbrytelser, fra klespoliti til konsentrasjonsleire - og det til jublende applaus fra de store massene. Fra folk flest.

Jeg tror nok menneskehetens trang, gjennom tusener av r, til tvinge folk til kle p eller kle av seg, skyldes andre drifter enn tjene Gud, eller bekjempe Gud. Det handler om leke Gud. Og de fleste religioner forbyr jo ganske strengt folk opphye seg selv til Gud. 

Men slike maktovergrep er veldig praktiske nr verden skal krige om fordelingen av ressursene p jorda. Nr vi skal krige om de siste oljedrpene, om rent vann, om dyrkbar mark og om verdige boforhold. Da kan vi lage skremmebilder og terrorisere hverandre og bygge murer mot hverandre. Propaganda og demonisering henger nye sammen med krigene som raser n - kriger som snart skal ke i omfang av katastrofale proporsjoner. Og det handler ikke om spre sannhet om hva "De gjr mot oss". Det handler om skape en rettferdiggjrelse av hva "Vi kommer til gjre mot dem".

Jeg vet ikke om folk har merket det, men jeg kan ikke huske ha lest noe FN i mediene i det siste. De minner oss ikke lengre p at de 30 menneskerettighetene gjelder. De opplyser ikke lengre om at folkeretten brytes daglig, i hele verden. Det er skremmende stille fra den kanten der.

Og vi vanlige folk har glemt bry oss om annet enn lpe p strendene og kle av og p jenter. Og vi jager heller en Pokemon i parlamentet enn konfrontere de som leker Gud med livene vre.



 

Kampanjen som ikke gikk viralt

 

Dette bildet la jeg ut p Facebooksiden min 6 august. "OK" tegnet skulle symbolisere at det er greit for menn og snakke om vanskelige og vonde flelser. Kampanjen kom fra England, og en rekke engelske kjendiser la ut et slikt bilde av seg selv. Budskapet var enkelt: #ITSOKTOTALK var hashtaggen. "Det er ok snakke." Menn skulle oppmuntres til snakke ut om sine vonde og mrke flelser, og samfunnet skulle bevisstgjres p et dramatisk problem som rammer mange: Menn og selvmord. Tre fjerdedeler av alle som tar sitt eget liv er menn. Selvmord er den vanligste ddsrsaken blandt menn under 45 r. Denne kampanjen skulle ke bevisstheten om dette problemet.

 

 

 

Men kampansjen gikk ikke viralt. Det var ikke som en "Ice Bucket Challenge" hvor folk helte en btte isvann over seg selv for belyse en eller annen tarmlidelse, eller noe bryst og prostata-relatert. Kampanjen om menn som tar sine egne liv, ble ikke noe populr. Det ble for kleint liksom. Menn skal ikke ha det vanskelig. De skal skjerpe seg. Holde ut. Bite tenna sammen. "Ta det som en mann". En mann som tar sitt eget liv er en feiging. En svekling. En rotte. Han fr som fortjent. Han skal ikke snakke. Han skal holde kjeft. Vil han d? Vel d i vei!

Jeg har ikke tall p de gangene jeg har blitt beskyldt for innta "offerrollen" av mine omgivelser nr jeg har hatt det som mrkest i livet mitt. Selv etter ha tatt fullt ansvar for min fortids drlige handlinger, har jeg beholdt denne beskyldningen. Skjerp deg. Mann deg opp. Slutt syt. Hadde en kvinne blitt mtt med slike ord i det offentlige rom, ville hele pressenorge gtt amok: "Slik sier man ikke til et menneske som sliter." Sannheten er at slik sier man til menn som sliter. Hele tiden. 

Mental og sjelelig lidelse. Traumer etter overgrep og undertrykkelse. Tap i samlivsbrudd og i samfunnsliv. Skader p kropp og sjel. Krigstraumer og fattigdom.Mobbing. Hva nr alt dette rammer menn? Hva er da kuren? Menn har som regel ikke s mange kanaler bruke. Det finnes ikke s mange terapeutiske metoder som passer menn. De fler seg uansett ikke s trygge p et hjelpeapparat som de opplever som ideologisk ute etter dem. Der jenter har lykkepiller og valium, og et korps av forstsegpere, har gutta brennevin, tau og hagle. Slik er sta.

Jeg har mistet mange som har sttt meg nr i selvmord. Noen jenter, men de fleste menn. Og jeg klarer aldri slutte forundre meg over den forakten jeg hrer fra folk, nr en mann har tatt sitt eget liv. Han kan ha opplevd umenneskelige pkjenninger: Overgrep, rusmisbruk, tap i barnefordelingssaker og samlivsbrudd, krigstraumer fra Afghanistan osv osv. Men f klarer mte disse fortvilte sjelene med annet enn forakt. Ingen krisesentre eller samtalegrupper str klare til behandle dette tabuet. Menn str alene i mrket og fr bare skjerpe seg eller henge seg.

Jeg ble glad da jeg s denne engelske kampanjen om menn og selvmord. Jeg ville ta den til Norge og spre den. Men det gikk ikke. Det ble for flaut liksom. Hvem vil vel bry seg om menn? Selv nr de fr det s vondt at de ikke orker livet lengre? Nei da er det vel best og late som ingenting.
 

Barnebruder og kte single barn

Barna skal en dag bli voksne. Derfor hermer de etter voksne. De leker det de voksne gjr. Og de voksne elsker barnas klnete forsk p vre voksne. De er s ste nr de leker politi, leger, lrere, butikk, mor og far og: Puling? Ja barn har lekt sex i alle tider - det er en del av veien til voksenlivet. Men denne leken kan fort bli til alvor. Blodig og psykisk alvor. Hvis ikke vi voksne vokter porten til de voksnes sexliv, kan barna bli stygt traumatisert. Derfor skal de voksne helst vente til  barna har sovnet fr de lager nye barn. Derfor skal barna lres opp til vise en viss sjenanse rundt sin egen og andres kropper. Det skal vre en privat sfre - ikke et offentlig anliggende. De voksne som ikke klarer skille mellom sin egen seksualitet, og barns seksuelle utvikling, regnes som farlige for barn. Og det med rette. Vi fengsler og stter ut de pedofile fra samfunnet. Og vi frer en skarp debatt om nr et barn slutter vre et barn, rent seksuelt: Ingen vil risikere forveksle ungdommelig erotikk med perverst barnerov. Men er vi egentlig konsekvent i Norge om hvilke regler og normer som gjelder for barns seksuelle intreden til voksenlivet?

Politiet alarmerer i disse dager om barn og unges sexliv i Norge. Barn helt ned i syv rs alder utfrer seksuelle handlinger med jevnaldrende og litt eldre. Ikke snn "rumpedoktor" som Trond Viggo Torgersen diplomatisk kalte det p 80 tallet. Men virkelige seksuelle handlinger slik som  vi voksne gjr. Slik som du kan se p pornofilm. Og det er ikke snakk om pedofile mennesker som iverksetter dette. Det er barna selv. De har lrt dette et eller et annet sted. Og de praktiserer det de har lrt. Og ingen her i landet tr si at dette brer galt av sted, bortsett fra politiet da. Visse psykologer og sexologer har jobbet beinhardt for normalisere det mentalt skadelige i barns seksuelle utvikling. Retorikker og "ny forskning" skal f oss til tro at barn egentlig ikke tar s skade av et overgrep eller to. Seksuell lavalder er relativt sies det. Ethvert forsk p restriksjoner, blir oppfattet som moralistisk undertrykkelse av det frie kjnnsliv i denne "vidunderlige nye frie verden". Ingen skal vel f undertrykke de kte barnas sexliv? De er jo ikke barnebruder?

Barnebruder derimot, opprrer oss. Sm jenter i Jemen som voldtas til dde p bryllupsnatten, med en eller annen 40 r gammel kamelfrer. Kampanjene ruller: Primitive stammeaper som selger sine dtre til brutale voldtekstsekteskap i bytte mot en geit eller noe. Plutselig er seksualiteten igjen et brutalt fengsel. Her fr ikke barna utfolde seg fritt, men tvinges inn i de voksnes seksuelle  hverdag. En barnebrud i sekundet sies det. Jeg vemmes ved tanken p denne bruken av barn. Sm jentebarn.

Norske jentebarn er utsatt p en annen mte. De er fritt vilt i skolegrdene og p sosiale medier. De er trent opp av sine statlige opplysningstjenester. Fantorangen glir smidig over i seksualopplusningsprogrammer om trekanter og skamfrihet. Dildokurs og moralsk revisjon. Mumles det et nei her og der, skrikes det opp om voldtekt, men det henlegges raskt. Ingen hadde hatt klr p. Ingen turte si nei. Betalingen var bra - innpass i gjengen. Retten str maktesls, og gutta m levere en voldtekt, s ingen tror de er homo. Med mindre de er homo: Da m de st frem. Har du ikke rosa tanga i prideparaden som 14 ring, er du skaphomo. Ikke engang hetrofile jenter vil vre skaphomo. Prideparaden slipper nemlig ikke inn legningen "sjenert" i sine tog. Din seksualitet er allemannseie, lenge fr du eier den selv. Fantorangen kan aldri ta feil. Det vet vi alle. Trekant og dildoshow for barn, er et spleiselag hvor alle som har TV er med og betaler. Og vi tar aldri feil - vi, de mange - de sm en alen med.

Jeg husker min egen seksualopplysning. Jeg husker vagt en Trond Viggo i 30 ra som lp rundt i "Kroppen" studioet til NRK med noen taustumper. Det var liksom sdceller p vei mot et egg. Slik blir mammaer gravide. Men det var jo viktig at mamma og pappa elsket hverandre fr de l sammen, selv om det var kjemegodt bare kose. N kom jo rockn roll litt i veien for akkurat min "smale sti" p vei til kyskhetens alter. Men det var vel mer som et opprr regne. Eller en studie i hedonisme. Men uansett flte jeg meg vel bittelitt informert om hva som var rett og galt. N er jo rett og galt selvflgelig et sprsml om  personlig smak.

S slik normen her blir, br alle norske barn vite om alle produkter som er tilgjengelige p Kondomeriet, og de br ha gruppesex i trd med statens opplysningstjenestes direktiver. (De finner du p NRK 3). Men alle trekanter og skammelige handlinger br utfres utenfor ekteskap, s ingen tror at du er barnebrud.